Thursday, November 5, 2009

وهم الحب..

هو:بحبك

هي: وأنا لأ

هي:بحبك

هو:وأنا لأ

)نوبة ضحك مشتركة(

هو:تفتكري لو قلنا ل أهلنا كانوا هيوافقو؟

هي:مش عارفة..أنا بابايا لو عرف كان هيموتني..

هو: باباكي ده صعب قوي

هي:أنا لو ينفع اختار كنت اخترتك تبقى بابايا.

هو: بس كده متجوزيش ليا..

)نوبة ضحك مشتركة ثانية)

(يمسك يدها في حركة خاطفة,فتسحبها بسرعة)

هو:إيه بقى

هي:عيب كده..

هو:خلينا نستمتع بآخر لحظاتنا سوا..

هي:لأ مش كده يعني..

هو:طيب..

(لحظة صمت)

هو:إنتي عارفة إني مقدرش اعيش لحظة من غيرك...اليوم اللي بيعدي ومش بشوفك فيه..بيبقى يوم كئيب..بتخيلك في كل حتة..باسمع الأغاني اللي بتحبيها..بروح الاماكن اللي كنا فيها سوا...بمسك الموبيل أشوف المسج بتاعتك..

(يتورد خداها)

هي:بس بقى بتكسف..وبعدين إنت برده عارف إني بحبك..وإني بتحدى تقاليد المجتمع وبتحدى عيلتي عشان أبقى معاك...

هو:ليه الدنيا ظالمة كده؟ ولا الحب هو اللي ظالم؟ ولا احنا اللي ظالمين نفسنا؟

هي:احنا بس في زمان ومكان غلط...

هو:تفتكري؟

هي:أيوه أكيد..عشان كده احنا بنعمل اللي هنعمله دلوقتي...

هو:تفتكري ده صح؟

(اصوات صريخ تأتي من بعيد)

هي:هو ده الحل الوحيد إن نبقى مع بعض ...

هو:طب ممكن امسك إيدك ؟

هي:ماشي..

(أصوات بكاء..)

هو:غمضي عينك وأنا هغمضها...

هي: غمضت أهو..

)يطبع قبلة على خدها)

هي:إيه ده متفقناش على كده..

هو:معلش كان نفسي بس في كده..

هي:خلاص ماشي...يلا بقى..

هو:يلا...

(نرى المشهد من اعلى...تجمهر في الشارع..وسيارات إسعاف)

(يقفز الشاب والفتاه من اعلى برج القاهرة ممسكين بأيدي بعضهم البعض)

(صوت بكاء وصراخ يزداد شيئا فشيئا...صوت ارتطام)

1 comment: