Friday, November 13, 2009

انتماء..

مقتبس من محادثة مع واحدة اعرفها:

"هو إنت بتحس إنك مصري بعد كل ماتش بنكسب فيه بس,صح؟"

الجملة دي,على الرغم من صغرها..فتحت في مخي مواضيع كتيرة..مواضيع زي الإنتماء,تأثير كرة القدم,عدم الإنتماء وخيانة الوطن...

إنت مصري؟ أكيد مادام بتقرا هنا يبقى إنت مصري,بس أنا قصدي إنت فعلا مصري؟ عندي اختبار صغير جدا...لو عرضوا عليك الجنسية الأمريكية,هتوافق ولا لأ؟ بعد متجاوب السؤال ده,أسألك تاني إنت فعلا مصري؟

طيب هو الإنتماء بيتناسب عكسيا مع مرور الزمن؟ يعني اجدادنا وابائنا كان عندهم انتماء أكتر؟ في الموضوع ده أنا عندي قصة صغيرة:

والدي شغال في السعودية,بياخد مرتب معيَّن...في فترة اتعرض عليه ياخد الجنسية السعودية,مقابل إن يرفعوا مرتبه 50% تقريبا...والدي رفض..

هل ده يثبت إن الإنتماء بيقل مع مرور الزمن؟ ولا دي مجرد حالة فردية متعبرش عن جميع الحالات؟

طب هو يعني إيه انتماء؟ وينفع انتمي لأكتر من بلد مثلا؟ طب لو أنا عندي انتماء ل مصر,وهاجرت اشتغلت بره,أبقى باخون بلدي؟وهو انتمائي للوطن العربي يتعارض مع انتمائي لمصر في ظل الظروف اللي موجودة دلوقتي؟

دراسة: ربع العرب يريدون الهجرة من أوطانهم

دراسة: 45 مليار دولار خسائر مصر من هجرة العقول والكفاءات في 50 عاما

هو انتمائي لمصر أصلا صح؟ هو أنا ينفع انتمي لبلد الغلط راكبها من ساسها لراسها؟

هو أنا ينفع انتمي لمصر واهتفلها في ماتش..واشتمها بعديها بكام يوم؟ طب لو أنا ماشجعتيش مصر في ماتش أبقى خاين؟

طب هم الجواسيس معندهمش انتماء؟ولا الظروف هي اللي دفعتهم ل كده؟طب إنت لو عرضوا عليك مليون جنيه مقابل تبقى جاسوس هتوافق؟

طب الجواسيس اللي بيشتغلوا لصالح مصر,دول اعلى ناس في الانتماء؟

كفاية اسئلة كده ووجع دماغ...أما أروح أشتري علم مصر عشان الماتش..


محمد صابر,مهندس,جاسوس نووي لإسرائيل
رفعت الجمال(رأفت الهجان),أشهَر جاسوس مصري



No comments:

Post a Comment