Wednesday, May 12, 2010

مضغوط


- اكتشفت إن أنا بحب الكرة قوي قوي قوي لدرجة إني بشارك ومن غير معرف فتدعيم فرق الكورة..من امثال المصرية للاتصالات وانبي وبتروجت..امبارح أما جت فاتورة الغاز بصيت كده قعدت ادور في ال100 خانة المكتوبين هل في خانة اسمها تدعيم انبي أو بتروجت..ملقيتش..دورت ففاتورة التليفون في ال200 خانة ملقيتش برده...بس لقيت خانات كتير مبهمة كده ممكن تغطي الموضوع ده..زي النداء الآلي..مش ممكن دي تكون ثييم مابينهم؟ "إيه النداء الآلي عمل إيه النهرده ؟ -أهو كسب بـفرق جونين الحمدلله وفضل في الدوري"

- حاجتين بيقرفونا بيهم من ساعة متولدنا ومش شايفهم لحد دلوقتي..واحدة اتكلمت فيها قبل كده..وهي مصر أم الدنيا..وأرض الحضارة...و7000 سنة ..الا ماشفت حد في العالم بيسمع كلام مصر غير "السلطة الفلسطينية"-بفتح السين أو ضمها إنت وذوقك-..تاني حاجة يقولك إيه.."اينما تذهب في مصر تجد ان الروابط بين الجيران وبعضهم البعض قوية..فـاحزانهم واحدة..وأفراحهم واحدة..وعيدهم واحد..حيث يتبادلون التهاني و الهدايا والأطعمة المختلفة"..وأنا بفكر في الموضوع ده..خدت بتاع 5 دقايق عشان أفتكر اسم جارنا اللي تحتينا..وفكرت إن أكيد اللي كتب الكلام ده كتبه فعلا عن حاجة حقيقية ومكنش بيحور...وأكيد الكلام ده كان موجود فزمن من الأزمنة السحيقة..

ناس هتقولي لأ فعلا الكلام ده بيبقى موجود في الحارات والأماكن الشعبية..هقولك على راسي من فوق..بس برضه في الأماكن الشعبية في الأفراح بيفتحوا ازايز ويدخنو الماريجوانا -الحشيش- فـالاماكن الشعبية مش مثال يحتذى بيه.

- ليا واحد صاحبي اسمه طارق..عنده 29 سنة..اتولد فيظروف صعبة...قيصرية...ومامته اتوفت وهي بتولدو... ومن ساعة ما اتولد والمصايب بتحصل حوليه..عبارات بتغرق..قطرة بتخبط فبعض...جبال وبتقع عالناس...دم وبيتلوث..شعب وبيت***..نهر النيل وهيقطعو..رشاوي فيكل حتة..حروب فكل حتة...واللي زاد وغطى إنه أصلا مولود بحالة نفسية..بيحب يدمر الناس كلها...بيغتصب ويقمع ويقتل ويتحرش ويسجن..امبارح كان مقضي اليوم في المستشفى كان عيان وبيموت...ناس كتير كانت تتمنى موته..وناس كتير لأ..والناس دي هي اللي قدرت تقوموا من ازمته..وعاش سنتين تانية كمان...

امبارح كان عيد ميلاد طارق..كل سنة وإنت طيب يا طارق..

- عارف احساس إنك تبقى قاعد كده فامان الله..وعامل حسابك إن الإمتحانات كمان شهر.. 3 اسابيع بالميت..وتلاقي فجأة حد بيقولك الإمتحانات كمان اسبوعين..احساس رائع..انصحك تجربه فوقت من الاوقات..

3 comments:

  1. HAPPY BIRTHDAY Taroo2 wa 32bal 150 sana :D
    nice ya 3oss wa rabena yewaf2ak fy el emtt7anat...

    ReplyDelete
  2. بس عيد ميلاد طارق كان من أسبوع مش امبارح
    يا إما انت قصدك طارق تانى بقى

    ReplyDelete