Tuesday, March 2, 2010

كايرو

تاني رحلة للقاهرة في خلال اسبوعين..المرة دي كان فيها بيات..كنت رايح عشان احضر كايرو كود كامب...المهم قررت أبات عند خالتي اللي في الهرم وال GUC في مدينة نصر..يعني كده مسافة من هنا للساحل الشمالي.. وتخيل معايا بقى المشوار ده في زحمة القاهرة بنت ال***..يعني 3 ساعات يوميا..

المهم..زمان قالولنا إن بنت المعز القاهرة..حتى الصبح ساهرة...أنا موافق عالشطر التاني..الاولاني بقى ..فاكس..القاهرة بنت كلب ..بنت ***..بنت أي حاجة تانية...طيب..إيه المشاكل اللي واجهتني خلتني أقول كده؟

أولا:زحمة يا دنيا زحمة..زحمة ولا عادش رحمة..فعلا..عندما يجتمع الزحام مع الجو الحار مع غباء السائقين..إذًا فـأنت في القاهرة..

ثانيا: شعب واطي..أصل مشكلة القاهرة إن 50% من القاعدين فيها مش من سكانها..فـمش عارف يمكن إحساس بعدم الإنتماء فـبيبوظوا فيها...مش عارف..الراجل يبقى جنبه صندوق الزبالة..ويرمي علبة السجاير في الشارع..يعني مش مكفيه التلوث بتاع السجاير..

ثالثا: تلوث...خنقة..بلد خنقة..هوا قذر..

رابعا: النقل العام..النقل العام ده بقى قصة لوحده! هو من اللي أنا فهمته..إن في نوعين من النقل..في نوع تبع الحكومة وده بيبقى بـنص جنيه..وده السواقين جُمال ولطاف زي بتوعنا كده...النوع التاني..اللي هو شركة خاصة عملاه..ده بيبقى من جنيه لحد 2 جنيه..المهم السواقين بتوع النوع ده إيه بقى..ولاد تيت...أصل الفكرة إن في آخر اليوم..حسب ماالسواق جمع فلوس..بياخد bonus زيادة عالمرتب يعني..فـعشان كده بيسوق بغباء..وكمان بيبقى مضايق قوي لو في نفس الأتوبيس قبليه فـبيموت نفسه عشان يسبق وياخد الزباين...ولك ان تتخيل بيسبقوا إزاي بقى!

خامسا:اسماء الشوارع والأماكن وخلافه;في الزوو هناك ..فيه مكان اسمه..بيت حيوانات التجارب..مش عارف أول ماشفته ابتسمت ابتسامة ذات مغزى..تخيلته كده المكان اللي بيجمعوا فيه عينات من الشعب عشان يختبروا فيه القرارات والسياسات والحاجات دي..ويشوفوا رد الفعل قبل مايتحفونا..

وفيه كده شارع متفرع من شارع الهرم(أيوه بتاع الرقاصات) اسمه شارع الوحدة العربية..ولا تعليق..

فيه مستشاره قانونية اسمها زيادة سيدهم..اسم جميل..

فيه صيدلية اسمها صيدلية محمد عثمان..اتاري أنا عندي صيدلية ومش حاسس..

فيه بقى مبنى كده كبير قوي فشارع الهرم...معرفش مبنى إيه بس مكتوب عليه كده..الديموقراطية هي توكيد السيادة للشعب!!!!!! وسلملي عالشعب..

سادسا:السواقين العاديين بقى..من عامة الشعب..بيسوقوا سواقة زبالة..يعني كان في عسكري واقف عند إشارة..فـوقف الإشارة ووقف قدام العربيات.....قام واحد كده معديه وكسر الإشارة...وطبعا العسكري معوش دفتر ياخده مخالفة...

سابعا:الوحدة الوطنية متشفية هناك...كنت راكب فيأتوبيس..فـفي راجل كده وقع منه مفك في الشارع والأتوبيس ماشي ..فـالسواق بيقولوا..هو المفك عادة ولا صليبه..قاله صليبه...قاله طب مش حقف..عارف لو مكنش صليبه كنت وقفتلك...

ثامنا: الإختلاف الفظيع فمستوى المعيشة من مكان لمكان...تمشي فيرمسيس والجيزة والهرم وخلافه..تلاقي الشعب الغلبان الفقير..تروح مصر الجديدة أو القاهرة الجديدة..تلاقي ولاد الذوات اللي عندهم عربية وإتنين...

تاسعا:GUC أو الجامعة الألمانية في القاهرة..كرهت الدنيا بسببها..بقول لصحابي..دي حاجة كده اعلى من سيتي ستارز..موز موز موز..تحس إن هما مش رايحين يتعلموا..عملنلهم كافيهات..وملاعب..وخلافه..وكلهم ماشيين couplesيعني لو شفت ولد وبنت ماشيين يبقوا متصاحبين..لو شفت ولدين ماشيين سوا يبقوا لا مؤاخذة..لو شفت شاب كده امور ماشي لوحده..يبقى إيه ده بقى؟ أيوه بظبط اللي جه في دماغك يا سافل..

ملاحظة اخيره..واضح إن مشكلة قسم كمبيوتر أو هندسة عامةً.. مشكلة دولية محلية عالمية...هندسة بنين!!


3 comments:

  1. heeeeeheeeeeeee ......
    90% 2l kalaam sa7 :D:D
    Agree ma3aaak ana fi Blog di :D

    ReplyDelete
  2. la 7awl wla kowa illa bellah :D kwayes enny maro7tsh m3ak ,, kot 7atne2et :D :D

    ReplyDelete
  3. I agree, I went to Cairo just one time for the contest, and I hated it, myself and the contest

    P.S: The last note

    ReplyDelete