Saturday, October 10, 2009

إنت ديموقراطي؟ أنا ديموقراطي.


لأ متقلقوش أنا مش هتكلم عن الدمقراطية في البلد..عشان دي خلاص مفهاش أمل أنا هأتكلم عن أساس الموضوع..تطبيق الدمقراطية من الصغر...

كلنا طبعا فاكرين أيام المدرسة ..وأمين الفصل والأمين المساعد ..)على طول كنت باخد أمين فصل على فكرة)...وكلنا فكرين الانتخابات بتبقى إزاي ..في الأول..بنحس إن الدنيا جميلة وديمقراطية...تلاقي أكتر 3 دحيحة في الفصل مرشحين نفسهم في اللجنة العلمية..والواد الروش بتاع الكرة في اللجنة الرياضية...والبنت الفنانة في اللجنة الفنية...والحاجات التانية بقى اللي بتخلص بالتزكية...اللجنة الإجتماعية وما شابه...

أنا فاكر موقف مرة حصلي في أولى ثانوى...ودي طبعا آخر سنة الإنسان ممكن يتعرض فيها ل انتخابات حرة نزيهة...المهم كانت انتخابات أمين الفصل وأنا مكنتش عايز ارشح نفسي بس اترشحت في الآخر...نزل قدامي واد من الشباب الروش...وجه وقت التصويت...بعديها فرز الاصوات..الولد ده كسب المنصب  بـفرق صوت,المفاجأة بقى إني كنت مديه صوتي...

طبعا أولى ثانوي وتانية ثانوي اللي بيروح المدرسة أصلا بتبقى معجزة...

التغير بقى بيبدأ من الكلية...كلنا أكيد شفنا فيلم election..وشفنا الانتخابات  في الكلية هناك عملة إزاي...المهم...عندنا فيمصر بقى...تدخل الكلية...تحضر محضراتك وسكاشنك وتروح..من البيت للكلية ومن الكلية للبيت...وعند بعض الناس من البيت للكلية للبلايستشين..وهكذا...ولا تسمع عن انتخابات ولا يحزنون...وكل الناس يا بتاخدها تزكية..أو بيبقوا واصلين وكده...

طيب أنا إيه اللي خلاني أكتب دلوقتي في ال موضوع ده؟أنا بقالي 3 سنين في الكلية والحاجات دي مش جديدة عليَّ...أنا باكتب كده عشان موقفين حصلوا...

الموقف الاول في انتخابات مندوب القسم عندنا...ولمن لا يعرف مندوب القسم ده بيبقى حلقةالوصل بين الدكاترة والمعيدين والقسم...المهم أنا كنت موضح ل بعض الناس المقربين إني هارشح نفسي في الانتخابات دي...إذ أفاجأ فييوم من الايام إن المندوب القديم...بيسأل مرشح تاني منافس بيقولوا: ها...نعمل الانتخابات النهرده..قالوا أوكيه ماشي...واتعملت الإنتخابات...وطبعا كسب...أنا طبعا مش بقلل من الشخص اللي كسب..لأن كده أو كده كان هيكسب بس أنا باوضحلكو الموقف...

الموقف التاني...كان في مسابقة عندنا في القسم...مسبقة برمجة...المهم الشخص اللي معرفش هو مسئول  إيه بظبط...قام راح ل ناس معينة وقالهم تيجو فالتنظيم بتاع المسابقة وكده....طب بأي حق إنت تنقي على مزاجك؟ مش في ناس تقدم مفروض..وتختاره منها أو أيا كانت طريقة الاختيار مفروض يبقى في اعلان قبلها...

ده مثل صغير ل اللي بيحصل على كبير...أتمنى إني ماكُنش صدعتكو..


 

8 comments:

  1. actually he chose from the software freedom day organizers/speakers...not from his friends...

    ReplyDelete
  2. wenta malak ma7moo2 2awy keda ya captain ? ana mesh fahem besara7a 2eh 2el moshkela fe maodoo3 2el 2ente5abat ? tabee3y 2en 2awwel malderasa tebda2 2el nass tefakkar 2ennaha te3mel 2ente5abat we koll mayeb2a badry yekoon 2a7san 3ahsan 2el 2omoor testaker besor3a , we howwa kan 3aref 2en 2el sha5s 2el tany merasha7 nafso 3ashan keda 2etafa2 ma3ah 3al ma3ad , laken makansh ye3raf 2ennak tale3 , 3omooman ba3d ma2a3lano 2el 2ente5abat 5esert 2eh ya3ny 2ennaha badry ? manta keda keda hatshoof kam soot galak we 5alas, walla kont nawy te3mel zay 2el nass 2elly barra we tezabbat 2aswatak men 2abl 2el 2ente5abat? lao sama7t fahemny weghet nazarak fe 3amel 2el wa2t dah 3ashan 2ana 2akeed fahmo 3'alat , ana 3aref 2enny tawwelt bass ma3lesh 2el no2ta de kanet 7az2any 2awy :d , belnesba lel no2ta 2el tanya , 2a3taked 2el comment 2el 2awwal rad 3aleeha howwa 5ad organizers men acm we SFD we ma3amlsh interviews 3ashan makansh fee wa2t , kewayyes 2aslan 2ennohom 3arafo yenazamo 2el event bel kafa2a de , kefaya nafsana ba2a :-p :d

    ReplyDelete
  3. اولا انا متفق معاك فى معظم اللى انت قلتوا بس عايز اوضح كام نقطة
    اولا : بالنسبة لانتخابات المندوب ....فعلا كان مفروض على المندوب القديم انوا يعلن قابليها بيوم على الاقل على معاد الانتخابات بغض النظر ان النتيجة معروفة ....بس المندوب القديم كان لازم يقوم باخر مهمة لة كمندوب
    ثانيا بالنسبة لموضوع المنظمين بتوع المسابقة ....فيهم ناس
    not SFD and not ACM organizers
    اما بالنسبة لموضوع انوا ماكنش عندوا وقت يختار الناس فدى غلطتوا لانوا ساب الموضوع لاخر وقت ....على الرغم انوا موضوع المسابقة دا معروف من الصيف .....و دة جة على دماغ المنظمين للاخر ....لانهم اضغطوا وعملوا حاجات كتيرة اوى فى وقت قليل

    اما بالنسبة لموضوع الديمزقراطية بصفة عامة .......فللاسف دى الشخصية المصرية ...بيفرحوا اوى لما حد مايخودش رايهم فى حاجة لانهم بيريحوا دماغهم

    ReplyDelete
  4. السلام عليكم
    بص يا عثمان
    انا مش هاتكلم بتخصيص علشان محدش يزعل الكلام الجي ده بجد ومش قصدي ازعلك او ازعل اي حد
    اللي عاوز حاجة بيفضل وراها لحد ما يجيبها انا معترف ان هناك قصور في عدم الاعلان لكل الدفعة عن موعد الانتخابات
    لكن انت كنت ممكن تسأل المندوب القديم وتعرف منه المعاد
    وتكون محضر نفسك للكلام في اي وقت
    اما عن المسابقة خدني حالتي كتطبيق عملي
    انا محدش قال لي انهم عاوزيين منظمين
    بس كنت عارف طشاش ان في
    acm contest
    في كليتنا.بمجرد ما سمعت تلميح رحت استفسرت و استعلمت علشان انا عاوز اشارك بجد
    هي دي الديموقراطية الصح
    انت لو عاوز حاجة لازم تبقي متنبه لها مش لازم حد يجي ويديك حقوقك لا لازم انت تتحرك علشان حقوقك
    ومعلش انت لما تدق مسمار في الحيطة مش بتدقه مرة واحدة انت بدقه علي مراحل
    يعني إذا كنت عاوز فعلا تدخل السلك الدبلوماسي كان لازم الدفعة تحس بيك قبلها -في بلاد بره بيعملوا كده- يعني مش لازم تخش مرة واحدة مندوب- مع إن ده من حقك- مش عاوز اتقل في النقطة دي بس اظن انك فهمتني
    خلص الكلام :D
    لو كلامي زعلك اعتبر اني مقلتهوش خالص
    بس انا عارفك مش هاتزعل
    :D:D
    ولسه عاوز منك النص جنيه تمن البوست اللي فات
    :D:P

    ReplyDelete
  5. el salam 3alikom..

    ana mesh 3aref el mafrood en el bany 2adam el tabe3y lamma ye7eb yetkalem 3ala 7ad el mafrood yetkalem 2odamoh, mesh yero7 yetkalem 3ala blog 3ala el net we sho3'l 3eyal (I think elly enta 3amaltoh dah 3'eba)...

    el mohem 23taked eny leya 7a2 el defa3 3an el nafs :) so 7'od el kelmeten dool (I think deh mesh 2awel marra):
    fi el no2ta beta3et el mandoob ana mesh hatkalem 3aleha deh 3ashan 23taked en elly rado 2bl keda 2alo kalam kefaya.
    bas bel nesba le mawdoo3 el contest at the beginning "It is not of your business" enak ta3tared 3ala tare2et 27'teyar el organizers,bas ana bardoh ha2ol ana 3amalt keda leh.. e7na kan ma3ana 8 organizers (eshra, saad, hamdy -acm organizers), (khaled, 3mara -SFD organizers), (abo elnour -SFD speaker-), we el etenen el tanyeen enta kont momken tetkalem 3alehom elly homa bagoury we samer bas enta malaksh el 7a2 fi keda 3ashan law ana kont 27'adtohom organizers ma3ana 3ashan homa kano mohtameen be mawdoo3 el organizing dah we kan men badry 2y ya3ny bagoury kan 7awel enoh yeb2a acm organizer we kan 2adem fi el mawdoo3 bas ma2eta7'edsh we ana 3aref enoh bey7eb el mawdoo3 dah, we samer kan men 2ktar el nas elly bey7daro el sessions beta3et el acm we sun we 2y 7aga bey7darha 3ala tool we bardoh mohtam bel mawdoo3 dah ela ganeb en mo3zam el nas deh kano 7adaro el goz2 men el training beta3 el algorithms (eza makansh kol el training) we 3arefen nezam el mosab2a kewayes we kol 7aga.. fa enta 3awzeny 2seeb kol dool we 2gy 2s2al meen 3awez yed7'ol organizer we e7na kona mazno2een fi el wa2t (we bardoh malaksh da3wa e7na et2a7'arna leh fi el preparation beta3 el contest it is non of your business) we 2gy 2a2olak ta3al organizer ma3ana, elly 7aga mashoftaksh fi el sessions elly kona bena3melha,

    Ana ha3arf menen enak mohtam bel mawdoo3 !!! I think rad abo el nour kafy fi el 7eta deh :D

    Thanks my dear friend :D

    ReplyDelete
  6. 1) leeh fi nas Anonymous , leeh may2olosh asameehom we yeb2o 3la 2d mas2oleyet ara2hom

    2)belnesba ll no2ta el 2ola fi el post , el mfrood en el sha7's elly 7aydeer el ente7'abat ye3len ableeha be yom aw be yomeen , mat2olish masalan en obama makansh 3aref en yoom el tasweet howa 4/11/2008 3'er fi yomiha !!! 3shan el mfrood en kol wa7ed y7adar el kelma elly 7ay2olha odam el kesm msh yertagel ,,7atta lw e7na kolena 3arfeen meen elly 7ayeksab

    3)el kalam 3la el blog msh sho3'l 3yal 7'ales bel3aks di wasila kwayesa lel ta3beer ,, msh lazem y2ool el kalam da fi weshak,,mmkn y2olo btare2a 3'er mobashra

    4)bel nesba lel second point fi el post ,fe3lan makansh fi ay e3lan 3n tanzeem el mosab2a ,, ana 3reft belsodfa ableha byom mn 3mara ,,ana ah makontsh 3ayez ashterek bs bardo el mfrood kot a3raf mn badry mn el ms2ool ,,efred ay 7ad msh ACM organizer wla SFD organizer bs 3ayez tkoon bdayto fi el organizing heya el contest di , t2ollo la2a ?? , we hal keda ya3ny en kol el events el gaya lazem ynazamha el SFD we el ACM organizers ??

    ReplyDelete
  7. يعني يا سامح عاوز تفهمني ان اوباما طلع يوم التصويت وقال انا برشح نفسي
    :D:D
    لامؤاخذه يا عوس
    :P

    ReplyDelete
  8. yabny maho makansh 3aref yom el tasweet ,, maho lw kan 3aref kan 7addar nafso we 2al 7aga 3edla :)

    ReplyDelete