Tuesday, August 3, 2010

لما عصير القصب بقى بجنيه

الحكاية كلها بدأت-أو يمكن انتهت-أما عصير القصب بقى بجنيه
زمان..مش زمان قوي يعني..أما كنت ببقى مروح..فـفي سكة مرواحي باعدي على مكة-بتاع العصير,مش هسيبلك مجال للاستظراف-المهم كنت ببص فجيبي كده الاقي ربع جنيه..هوبا اقوم رايح ضاربلي شوب قصب..قمة المتعة
وفي سنة من السنين..سافرت السعودية..وجيت..ومرة كده معدي من جنب مكة..لقيت فجيبي ربع جنيه..معيش غيره..بتحصل..المهم رايح للراجل وبكل ثقة.."واحد قصب".."القصب بنص جنيه"..أوبا أعمل إيه أعمل إيه.."طيب أنا معيش غير 50 هروح افك واجيلك"..ومشيت بسرعة..صوت من بعيد كده.."هات افكهالك أنا معايا فكة"..وأنا ولا الهوا
من كام شهر بقى..نازل كده فأمان الله..معدي من عند مكة..ورايح اطلب قصب..إذ أفاجأ بان عصير القصب-أبوربع جنيه- بقى بجنيه!..القصب اللي عندنا منه كام فدان فأسوان..بدفع جنيه عشان اشربه..ببص كده اتاكد يمكن قصدهم قصب تاني ولا قصب بحاجة تانية ولا يمكن الراجل أحول حط حاجة مكان حاجة..لقيت لأ..القصب فعلا بجنيه
امبارح ماشي في الشارع..ببص لقيتلك حاجة صدمتني..واللهِ اتصدمت..كيلو العنب بـتمانية جنيه ونص!
الفكرة إن أنا دلوقتي قاعد في البيت لوحدي ومعايا أخويا..ومن ساعة ماأهلي سافروا مجبناش فاكهة ولا خضار أما حسيت إن هيجيلنا هشاشة عبال ماييجوا..فـقلت أنزل كده أجيب فاكهة وبتاع..لقيت اسعار غريبة..الموز بـ 6 جنيه..مانجة بـ10 و12..تفاح بـ15..وحاجات غريبة تانية..حسيت فعلا بالتضخم..تضخم مرارتي لدرجة إنها كانت هتتفقع وتضخم حاجة تانية مينفعش اقولها عشان الذوق العام

..

2 comments:

  1. فعلا هذه الأسعار أثارت أستغرابي في اول ظهور الفاكهه
    قلت بكرة تنزل ولكن ظهر إن بكرة ده لسه مجاش
    بعض الفاكهه أرتفعت أسعارها
    500%
    ربنا يرحمنا

    ReplyDelete
  2. مهما حصل مش هقول غير مصر لسه بخير

    ReplyDelete