Monday, December 28, 2009

عني

الناس اللي تعرفني كويس..عرفين إن أنا ليَّ شخصيتين..مش شخصيتين يعني منافق..يعني حسب المكان والزمن والناس اللي حواليا بتظهر الشخصية دي
الشخصية الاولى...دي الشخصية اللي واخدة راحتها..يعني هزار نكت الش(يصل لحد القباحة)..الوش ده بيظهر مع صحابي القريبين..قريبين بمعنى بشوفهم كتير..صحاب الكلية..صحاب المكتبة..صحاب المدرسة..وكده
الشخصية التانية...هي الشخصية الخجولة..اللي مش بتاخد عالناس بسرعة...اللي بتتكلم بحسب..أو مش بتتكلم خالص..اللي صعب تحتها قدام جمهور كتير أو تبقى محور كلام أفراد..الشخصية دي بتظهر قدام الناس اللي أول مرة اتعرف عليهم..أو في الشلل الكبيرة اللي غالبا بتتضمن
بنات...أو طبعا وده الاهم في البرسنتاشيونس
في ناس بتعتبر إني شخصية غامضة بسبب الموضوع ده...بس أنا مش شخصية غامضة..أنا شخصية هدية متخدش منها الكلام بسهولة
عامةً أنا مش بحب البابليك سبيكينج بس في مواقف بتجبرك إنك تعمل كده
كانت أول تجربة ليَّ في الموضوع ده على مااتذكر..يعني أول مرة أتكلم قدام ناس..كان في نموذج محاكاة الأمم المتحدة في المكتبة...كانوا بيشرحولنا حاجة هناك وبعدين فجأة قالوا عيزنكم تعملوا برسنتاشيون وتقدموها بعد 15 دقيقة
وقسمونا مجموعات..حظي طلع مع مجموعة كويسة..وكله اتكلم وفضلت أنا آخر واحد اتكلمت كده ,المهم الموضوع عدى على خير مع اني مقدمتش كويس قوي
بعد كده عدت الايام...واطحتيت في الموقف ده تاني..بس المرة دي في الكلية
كان عندي تقديم كده برده فيمجموعات...مش فاكر كان إيه الموضوع بظبط..التقديم ده بذات أنا رتبتله كتير جدا..أو رتبناله كتير جدا..وكنت مجهز كلام كده على كام نكتة..عشان الناس تضحك..وطبعا أول مطلعة كله بخخخخخ...مفيش أي حاجة..يادوبك قلت المعلومات ومشيت
آخر مرة بقى كانت من كام يوم..كان عندنا تقديم في الكلية برده..بس فيمدى أي كلام..فـالصراحة كلنا كنا مكبرين منها...فإتفقت مع الجروب بتعتي إن إتنين بس هيطلعوا..أنا وواحد تاني...وجهزت على كده ورحت يومها الكلية..اذ أفاجأ بالواد مش عايز يطلع..ليه وإزاي...قلتله قشطة مش مشكلة أنا هطلع..بس فهمني الحتة بتعتك بسرعة
المهم فهمت بالعافية..وجاه معاد التقديم
أول مشكلة..اللابتوب بتاعي...اللي هو تقريبا طلع عالمعاش خلاص..مش بيشغل البروجكتور..وأنا كنت حطت فيديو يعني لازم من الجهاز بتاعي..طب إيه نعمل إيه جبنا جهاز تاني ونقلنا عليه الحاجات
المهم بدأت التقديم...كنت متوتر قوي في الأول ..عشان أنا كنت متوقع عدد قليل قوي..لقيت في ناس ياما...والدكتورة كانت موجودة..والمعيد..فـقلت فلة مفيش مشاكل...بس أنا كنت مجهز سطر كده هاقولوا بتريقة على العدد فـمنفعش اقوله
المهم مشي الحال...وجه معاد الفيديو..الفيديو كان جزء من فيلم 2012...الحتة بتاعت الراجل الروسي ده أما شغل العربية بصوته...فـطبعا االامكانيات مابتساعدش فـالصورة مكنتش واضحة ولا الصوت...فـقلت ماعلينا...ودي كانت تاني مشكلة
وطبعا تطبيقا للمثل الشعبي
it never rains but it pours
جة واحد صاحبنا قام سألني في الجزء اللي أنا فهمته في دقايق..يعني ساب البتاعة كلها وسألني في الحتة دي..المهم جاوبت غلط..بس قشطة برده
بس المرة دي بصراحة أكتر مرة حسيت بالثقة..مش عارف ليه..يمكن عشان معظم الناس عارفها..ولا يمكن لسهولة المادة وعدم اهمية التقديم
المهم إني استمتعت
وسبت انطباع كويس على ماأعتقد

2 comments:

  1. شوف يا محمد انا هالك حاجه بنسبه لموضع برسنتاشيون ده عملية تعود اما انك تاخد على الناس بسرعة حاول تشترك فى حاجات زى نموذج المحاكه الى كنا فيه ده بيعودك تتعامل مع الناس اكتر اصل انا زيك بحاول اعمل كتير من الحاجات ده وبتعلم

    ReplyDelete
  2. how men n7et enk 3mlt entba3 kwyes fenta 3mlt entba3 kwyessssss 5als :P :P :D
    w 3la fekra ana brdo 3andy nafs el sh5seten dol

    ReplyDelete