Thursday, December 31, 2009

Head first servlets and JSP

" احنا ممكن نفرط فيأي حاجة...أي حاجة...ماعدا البروجكت بتاع ال” OOP

يا جدعان ماتفكرو يعني..البروجكت ده عليه 15 درجة خدنا منهم بتاع 7 فاكس بقى الباقي.."

"يعم مش الدكتور قال لك ده بروجكت تعليمي...ادينا بنتعلم.."

"وبعدين بقى في الناس دي..أنا إيه اللي جابني القسم ده.."

النهرده 31/12/2009.. آ خر يوم في السنة الكبيسة دي...سنة 2009

سنة عدت..بحلوها ومرها...بافراحها واحزانها...صحاب راحوا ..صحاب جم..ناس ماتت...ناس عاشت...احاسيس اتولدت...احاسيس انتهت...

السنة دي بالنسبالي..من أحسن وأوحش السنين فينفس الوقت...تقولي إزاي...اقولك يا سيدي...

من النحية العلمية والكلية وكده...سنة سيئة جدا بدرجة امتياز...زي مادخلت السنة زي مطلعت منها...

من النحيه المجتمعية...واللهِ سنة مش بطالة..فيها صحاب كتير عرفتهم وأنشطة كتيرة دخلتها...

من النحيه الأسرية...سنة سيئة جدا..كل يوم ببعد عن العيلة أكتر...

من النحيه العاطفية...حدث ولا حرج(جامدة دي)...كانت سنة مليئة بالاحداث...

طبـعا عشان نكون واضحين البوست ده على مستوى شخصي...

المهم إن السنة خلصت...وإن النهرده آخر يوم في السنة...

الطبيعي...الناس بتحتفل في اليوم ده...وبينزلوا ويهيصوا مع بعد...وليلة راس السنة بقى ماقولكوش...أول ماالنور يطفي ياعمي الساعة 12... و عينك ماتشوف إلا النور...اللي مش فاهم هبقى اقوله بعدين..

طيب...إذا قلنا إن أنا لسة موصلتش للمرحلة دي..أنا لسة في المرحلة اللي قبليها...اللي هي ليلة راس السنة...مفروض أنزل اتسكع مع صحابي...نروح كافيه..نروح كارفور..كده يعني...

هو أنا مكدبش عليكم...الكلام ده كان بيحصل فعلا...زمان..أيام الشباب...وياليت الشباب يعود يوما...فـأخبره بما فعلت أسماء(معيدة الماده في القسم عندنا)..

ياه..فين أيام ثانوية عامة...كان يوم الوقفة ويوم راس السنة من الايام المقدسة...تنزل من بيتك الساعة 8.تكون في بيتك الساعة 5 الفجر...مش مهم عملت إيه ولا كنت فين..بس ده السيستم اللي كان ماشي...

الكلام ده كان ماشي لحد ثانوية عامة...كانت أيام زي الفل..

طب إيه موقفي دلوقتي...طيب تعالوا نشوف الوضع كده من بعيد...

النهرده 31 الإمتحانات 16فاضل 16 يوم...تسليم البروجكت يوم 11 تقريبا...في حفلة النهرده في المكتبة بتاعت راس السنة...في حفلة الليلة الكبيرة يوم 6 برده...

أنا حتتكو في الموقف كله..لو إنت مكاني هتعمل إيه النهرده؟

أنا كنت رايح النهرده حفلة المكتبة...بس الصراحة كسلت..وكمان ملقيتش حد رايح...مش عشان تأنيب الضمير ولا حاجة...

المهم أنا بعمل إيه دلوقتي بقى...

أنا بقرا كتاب اسمه

Head first servlets and JSP

طبعا واضح من اسمه إنه مش كتاب لانيس منصور أو باولو كويلهو..

ده كتاب لل بروجكت..

تخيلوا ده اللي بيحصل أيام الكلية..باقعد ليلة راس السنة أذاكر واشتغل في البروجكت...ده أنا معملتهاش في ثانويه عامة...

أنا قبل الكلية كنت متخيل إن الكلية أسهل من ثانوية عامة بكتير...واكتشفت إن أنا كنت حمار...وبأقول لأي حد بيفكر كده..إنت حمار...حاول تعيش كل ثانية فيحياتك ماقبل الجامعية..الا إذا كنت ناوي تطول في الكلية..أو دخلت كلية نظري...

المهم...ادعولي بقى فلي أنا فيه...

وكل بروجكت وأنتم طيبين...أو كما قال الناس:

Happy new year



1 comment: