Wednesday, December 30, 2009

كلمني شكرا

زمان وأنا صغير..كنت معجب قوي بافلام الكارتون...كنت بشوف إن الشخصية اللي في الكرتون دي شخصية هلامية خرافية عبقرية...شوف كده في توم وجيري..تلاقي توم بيقع من عماره 100 دور..بتدوس عليه عربية...بيتحرق...بيتفعص ويتحول ل ورقه...المهم بعد ثانيتين..تلاقيه رجع تاني ولا اكن حاجة حصلت...
كان نفسي أبقى شخصية كرتون..مابينزلوش ولا نقطة دم ولاد الايه...وأنا كنت طفل بوس الواوا بقى وكده...
واللي ساعد في الموضوع ده كمان,,,إن زمان كانوا بيعرضوا أفلام كرتون في السينما..آه واللهِ...كنا نروح السينما في محطة الرمل..ندخل..نتفرج على نص ساعة كاملة توم وجيري..وصباح الانتشاءاللي بنبقى فيه...
الموضوع ده بيبينلنا اهمية الاعلام..والسينما في تكوين شخصية الإنسان وبرضه تأثره واعجابه بيهم...
طب وإيه اللي جاب الموضوع ده في دماغي؟
امبارح وأنا ماشي في النت...خبطت في اعلان عن فيلم عجيب كده...فيلم اسمه كلمني شكرا...قلت يلا مش خسران حاجة اتفرج عالاعلان بتاعه...
ويا ريتني ماتفرجت...كمية من الاسفاف وقلة الادب والاباحة...لدرجة إني مافوجئتش لما شفت اسم خالد يوسف منور الشاشة في آخر الاعلان...
الفيلم قصته حسب ماأنا فهمت بتدور في منطقة شعبية(سلملي عالواقعية)..واحد عايش هناك..وعايز يعمل فكرة مشروع بأي شكل...وعمل مشروع..وبعد كده اتحمق قوي لما لقى إن الماتشات بتتذاع بفلوس...إشارة واضحة ل art
فـقرار إنه هيدخل الخدمة للحارة ببلاش..يعني هيخليهم يتفرجوا عالماتشات ببلاش...
المهم إنه في حاجات في الاعلان مش فاهم إيه علاقتها..وتحس إن الراجل ده على علاقة بكل ست في الفيلم..من بداية غادة عبد الرزق...لحد البنت اللي قالها "اقلعي" بالنص كده...لحد البنت التالتة اللي هقولكم الحوار دار إزاي معاها...
طبعا من الواضح إن الرقابة وافقت عالفيلم ده...طيب..هو مش احنا دولة مسلمة والرقابة دي بطبق التعاليم دي والخطوة الحمرا اللي الناس مش مفروض تعديها؟
لما يحصل حوار بين واحد وواحدة فيفيلم كتالي:
هي:النص التحتاني لأ..النص التحتاني لأ..خليه بعد الدخلة..
هو:اشمعنا النص الفوقاني ينفع يعني
هي:عشان قلبي في النص الفوقاني
هو:طب أنا قلبي في النص التحتاني وخدي بالك بقى أحسن قلبي تيييت
تيت دي بقى اللي الرقابة فالحة فيه...لو جبت أي حمار في دنيا الإنسان قلتله تييت دي تعبر عن إيه..هيقولك إنت شايفني حمار ولا إيه؟
طب الرقابة إيه موقفها من موضوع النص الفوقاني والتحتاني ده؟ملهاش رأي معيَّن يعني؟
طب مش ممكن شيخ من شيوخنا الأجلاء يطلعولنا فتوى في الموضوع ده؟هل يجوز إن القلب يبقى في النص التحتاني؟
طب هل ممكن مثلا مجدي يعقوب يعمل للراجل ده عملية ويطلع قلبه فوق أحسن كده الراجل يتعب..قلبه كل شوية بيتييت بيتييت..ممكن يروح فيها يعني...
إذا كان ده مستوى الحوار اللي في الفيلم..اسيبلكو أنتم بقى تخيل المستوى المرئي في الفيلم..أو مستوى الهدوم...هتحسوا إن احنا دولة على خط الاستواء تقريبا...والجو حر أوي عندنا...أو تقريبا هم بيقللوا التكلفة بتاعت الفيلم فـا موفرين الهدوم..
طبعا كمان كام يوم هيطلع خالد يوسف يقولك حرية التعبير...ياخي إذا كانت دي حرية التعبير فـأنا مش عايزها!
الراجل ده شوه اسم يبوسف شاهين بأفلامه اللي بيسميها واقعية دي..
معلش أنا طولت عليكم...بس بجد الموضوع معصبني جدا...
يعني احنا سبنا كل حاجة في بلاد بره ومسكنا في حرية قلة الادب(حرية التعبير سابقا)...
لنا الله احنا شباب مصر...اللي شاف وماطلش..
نيابة عن شباب مصر بأقول:لا لخالد يوسف...

No comments:

Post a Comment